Цей твір увібрав в себе генерування та розповсюдження знань, альтернативне пізнання тілесності через сприйняття музики та експериментальний переклад перформативного досвіду засобами VR технологій.

LYRICAL GRAVITY - це мультикористувацький VR твір, який представляє віртуальну реальність як партисипативний театральний досвід у дигітальному просторі.
Розвиваючи спекуляцію щодо фіктивного типу гравітації,  автори звертаються до поп-пісень та їх текстів як до психоакустичних “воріт” до дослідження забутих спогадів та сплячих афектів з нашого минулого. За допомогою сенсорного соматичного досвіду, робота веде глядачів до виміру інстинктів, інтуїцій та бажань всередині віртуального простору. У побудові імерсивного досвіду LYRICAL GRAVITY використано драматургію сучасної популярної західної поп-музики аби відслідковувати основні реляційні сили, які рухають людей як спільноту, що прагне спільних можливостей та політичного самовизначення. Поп-хіти дозволяють отримати доступ до ключових афективних станів
радості, страху, здивування, огиди, гніву, збудження, хвилювання, спокою, грайливості, дотику та солідарності в колективних мріях про постпандемічні сценарії. Таке повернення до колективного афекту відкриває перформативне поле, де зв’язок між станами тіла, емоціями та когнітивними процесами оприявнюється через медіум музики, а саме через тексти пісень в середині VR простору.

https://www.youtube.com/watch?v=n9N9Qr3aa00


​Ідея створення досвіду LYRICAL GRAVITY належить Matteo Marziano Graziano, трансдисциплінарному художнику, чия заснована на тілесності практика пов’язана з сучасним перформансом, візуальним мистецтвом, відео-артом, дигітальними просторами та музичним театром. Та спочатку проєкт уявлявся як офлайн перформанс, що залучає широку аудиторію до прямої взаємодії. Проте з настанням пандемії, всупереч удаваній неможливості реалізувати ідею, Матео продовжував шукати інструменти для “випробування” фіктивної гравітації поп-пісень. Об’єднавшись з українськими колегами, стало ясно, що заради створення досвіду такої мистецької роботи усім учасникам команди необхідно зануритись у дослідження новітніх технологічних рішень. Та саме цей незвичний досвід роботи з новим інструментарієм, який треба досліджувати безпосередньо в процесі використання, підштовхнув до ідеї створення навчального департаменту OpenLabs, де знання про роботу з VR стали б доступнішими для тих, хто ще не мав такого досвіду, або ж хотів би поліпшити свої навички.
Програма складалася з чотирьох навчальних курсів: Перформативне мистецтво у віртуальній та доповненій реальностях (з Дариною Фес); 3D-моделінг з використанням Blender (з Marco Modena); Дизайн віртуальних світів (з Дариною Фес); Звук у віртуальних світах (з Alexandra Cardenas). Учасники та учасниці змогли разом дослідити наявні цифрові інструменти та разом з командою проєкту пройти шлях створення цілісного твору. Наразі відеозаписи занять доступні на сайті
проєкту та можуть стати додатковим матеріалом у вашому індивідуальному пошуку.



Програму OpenLabs розробив український культурний продюсер та міждисциплінарний художник
Микита Худяков.
Кажучи про свій досвід у  LYRICAL GRAVITY, Микита згадує: “Перформативне мистецтво наразі є великою зоною для дослідження і експериментів з імерсивними медіа. Заздалегідь запрограмовані і анімовані об'єкти - це те, що відразу з'явилося в віртуальній реальності, але виступ у реальному часі в присутності аватарів відкриває ширший спектр тем з якими може працювати художник. Цифрова ідентичність і тілесність
одні з найбільш очевидних тем для такого дослідження, але в процесі роботи над подібними проєктами починаєш розуміти, що спільна присутність у віртуальному просторі дозволяє задуматися про більш глибокі та абстрактні категорії, наприклад про природу взаємодії як такої. На мою думку, перформативні арт проекти в VR це саме той тип практики, яка найбільш активно досліджує кордони нових імерсивних медіа. Тому однією з наших цілей було поширення такого технічного інструментарію серед інших митців та професіоналів суміжніх сфер”.

До роботи у OpenLabs були залучені викладачі з України, Германії та Італії, а спеціальною подією для тих, хто вирішив приєднатись до навчальної програми, стала творча зустріч з британським колективом перформерів АФI. Одна з викладачок, медіа мисткиня з Києва Дарина Фес, ділиться своїми враженнями: “Минулого року мені запропонували виступити ментором на двух курсах в рамках проєкту LYRICAL GRAVITY , присвяченому перфомансу і цифровим технологіям (віртуальній та доповненій реальностям). Таке поєднання є надзвичайно цікавим. На перший погляд може здатися, що між ними мало що спільного (фізичний, емоційний перфоманс і нематеріальний, штучний медіа-арт). Насправді, вони ж не тільки перетинаються, але й вдало доповнюють, розширюють можливості одне одного. Як-от дослідження тілесності та присутності (власної/спільної/дистанційної); інтерактивність, нові форми взаємодії, простору. Частиною курсів став і сам формат зустрічей в Zoom та Mozilla Hubs. І хоч це і вимушена норма та має свої складнощі та обмеження, для себе я відзначила й позитивні особливості. Насамперед, можливість проводити такі зустрічі з митцями з абсолютно різних куточків світу. Кожен учасник, перебуваючи в себе вдома, в своєму часі, одночасно є присутній разом з іншими в цифровому, спільному "вимірі". Також набагато простіше змістити формат "лекції" в колективне обговорення, де кожен може поділитися тим, що його зацікавило. Звичайно, це потребує більшої самодисципліни та відповідальності, але й дає набагато більше, перетворюючи пасивне навчання на активне дослідження”.

 


 

З огляду на тривалі карантинні обмеження, прем’єра LYRICAL GRAVITY відбулась за присутності обмеженого кола офлайн глядачів у просторі The Institute for Endotic Research (Берлін). Проте онлайн-досвід був доступний ширшій аудиторії за допомогою трансляції. Наразі ви можете спробувати цей досвід на сайті проєкту, як з використанням окулярів, так і просто переглянувши відеозаписи.


До створення публічної програми проєкту разом з кураторкою Олександрою Тряновою долучилась мультидисциплінарна художниця Софія Булгакова, яка працює на межі науки та сучасного мистецтва, фокусуючись на дослідженні глядацького досвіду та сприйняття. У програмі були порушені питання різномаїття мистецької роботи з VR інструментами, впливу віртуального досвіду користувачів на повсякденне життя, та маніпуляцій владних систем, що прокрадаються у віртуальність. Так, лекторка програми Soyun Park запропонувала розлогу екскурсію до просторів VRchat та Second Life та унаочнила протиріччя різних стратегій побудови логіки просторів з точки зору споживання та ідентичності.


“LYRICAL GRAVITY - це унікальний міждисциплінарний проєкт, що виносить можливості перформансу та інтерактивності на новий рівень. Поєднання технологій, контексту та роботи перформерів всередині проєкту роблять його унікальним досвідом для аудиторії. Я, правда , сподіваюся, що багато хто зможе випробувати цю багатошарову реальність, що складається зі сприйняття поп-музики, альтернативних відносин до простору та інших учасників та учасниць. Так, за допомогою мови перформансу та VR, активуючи уяву аудиторії, також за допомогою обговорень публічної програми, світ LYRICAL GRAVITY дає можливість зануритися в щось абсолютно нове, чаруюче і важливе".


Софія Булгакова, співкураторка публічної програми


СПРОБУВАТИ ЗАРАЗ


Проєкт LYRICAL GRAVITY підтримано Європейським Союзом за програмою Дім Європи.