The first show, “Macaroni with Sugar,” explores the social realities of Ukraine’s largely overlooked grey economy. Adapted from a series of interviews, the play captures the difficulties facing people who move into big cities hoping improve their lives. Often disrespected and forced into the lowest echelons of society, this class operates on the margins without many legal the protections of the states. Each has their own unique challenges dealing with language, discrimination, and economic insecurity. Despite their differences, however, a common theme of struggle within a social landscape clearly not built with them in mind.
The structure of the play strings together a series of vignettes featuring the troupe’s talented cast presenting a dramatized retelling of real stories that playwright collected from workers themselves. These include tales of seasonal workers, illegal laborers, and the women who make a living on the internet conversing with foreign men. The discrete skits are punctuated by video excerpts of the original interviews, allowing the audience to see and compare the original inspiration and the cast’s creative interpretation.
The skillful actors in the troupe tell these stories with grace and compassion, balancing the harsh realities of their characters’ struggle with an underlying humanity and sweetness.
The second production, “Aliens: and Afterward”, strikes a much lighter tone in presenting its message. Combining science fiction, comedic surrealism, and philosophical nihilism, the stories reimagines the ending of Ridley Scott’s classic Alien movie franchise. Lost on a ship in outer space, Lieutenant Ellen Ripley interacts with the remaining aliens on board to discuss the greater questions of existence. Featuring a lively cast of characters including disembodied heads, anthropomorphized androids, and the aliens themselves, the play presents a series of conversations striving to find meaning and value amidst our existential struggles to persist. Providing a lively backdrop to the dark tone of these conversations, rock-and-roll guitar solos and periodic cracks in the fourth wall keep the audience on its feet.
Together, these two unique productions play off each other splendidly to convey a range of emotional depth and thoughtful provocations. They are different in substance and tone, but they are tied together subtly in their shared themes of humanity. In its own way, each asks the audience to question its assumptions about the society we live in.
How do we understand and value those around us? What kind of world is worth building together? While clear answers are not laid out for us, these plays force us to begin asking the right questions.
Joseph Haberman. B.A. in Eastern European Studies at Yale University, Fulbright Fellowship.
(переклад)
Начинать ставить правильные вопросы
Двойной спектакль Totem Theatre Lab «Макароны с сахаром» и «Чужие: Послесловие» продемонстрировал талант и изобретательность херсонского неформального художественного сообщества Херсона.
Первая часть спектакля «Макароны с сахаром», исследует социальные реалии господствующей в Украине серой экономики. Созданная на основе серии интервью, пьеса отражает проблемы людей, переезжающих в большие города в надежде улучшить свою жизнь. Их часто неуважительно относят к низшему обществу, к маргиналам. Они часто работают нелегально и поэтому во многом лишены правовой защиты со стороны государства. У каждого из них есть свои особенные трудности, связанные с языком общения, дискриминацией и экономической незащищенностью. Однако, несмотря на это, в сфере борьбы за социальные правы проблемы этого класса часто не берутся во внимание.
Пьеса состоит из серии собранных реальных историй, которые драматично пересказываются на сцене талантливыми актёрами. К ним относятся рассказы нелегальных и сезонных работников, женщин, которые зарабатывают на жизнь, общаясь в Интернете с иностранцам. В ходе спектакля театральные скетчи чередуются с видео реальных интервью, что даёт зрителям возможность сравнить документ и актёрскую интерпретацию текста.
При этом актёры работают тактично, сопереживая и балансируя между грубой реалистичностью своих персонажей и их внутренним обаянием и человечностью.
Содержание второй части «Чужие: Послесловие» привлекает своими более светлыми тонами. Сочетая научную фантастику, комический сюрреализм и философский нигилизм Totem Theatre Lab предлагают публике своё окончание классической франшизы фильма «Чужие» Ридли Скотта. В ней на затерянном в космическом пространстве корабле лейтенант Эллен Рипли обсуждает с бесплотными головами, антропоморфизованными андроидами и самими ксеноморфами «вечные вопросы». Пьеса представляет собой серию разговоров, направленных на поиск смысла и ценности нашей экзистенциальной борьбы за существование. Мрачные, но при этом весёлые декорации, рок-н-ролльные гитарные соло и периодические выходы за пределы четвертой стены обеспечивают постоянное внимание зрителя.
Вместе эти две уникальные постановки прекрасно сочетаются друг с другом, выражая весь размах эмоциональной глубины и продуманных провокаций. Они различны по своей сути и тону, но они тесно связаны друг с другом своими общечеловеческими темами. По-своему каждая из частей заставляет аудиторию подвергать сомнению свои воззрения на социальные процессы нашего общества.
Понимаем ли мы окружающих? Ценим ли мы их? Какой мир стоит строить вместе? Хотя на спектакле мы не получаем четких ответов, эти пьесы заставляют нас задавать правильные вопросы.
Джозеф Хаберман, выпускник Йельского университета, стипендиат программы Фулбрайта в Украине
Перевод – Николай Гоманюк
Фото – Стас Волязловский